Hvordan kan et produkt være både æstetisk smukt, kvalitetsmæssigt højt og touchable på samme tid. Afsted til fabrikken for at finde svaret. Og fik vi ved selvsyn konstateret det? JA og mere til.
SMILEDE VI? Ja, helt op til ørerne, for vi BLEV bekræftet i, at standarden, forarbejdningen og processen tilhører en SUPERLIGA. Og det ses og føles i alle deres møbler.
Det er ikke spor tilfældig hvorfor to fabrikker, nemlig Aksel Kjersgaard og Gramrode landede på fællesnavnet for deres fælleskollektion, nemlig Naver Collection. Der er faktisk to årsager.
For det første er Jørgen Kjersgaard, der ejer fabrikken Aksel Kjersgaard, søn af netop fabrikkens navnefader. Og faderen Aksel grundlagde snedkeriet i 1952 efter en årrække som omrejsende håndværker - NAVER - i Europa og Marokko. Det var i høj grad sådan, man i tidligere tider, ved at vandre som Naver, fik ny inspiration og udviklede håndværksfagene, en god del af naverne var nemlig snedkere, som brændte for deres fag. Men den anden grund til navnet er også, at det er en forkortelse for skandinavere.
Med Naver Collection har de skabt et brand som er et samarbejde med dygtige designere som Ebbe Gehl og Søren Nissen, men også andre designere har sidenhen tappet ind, nemlig Henrik Lehm, Hans Sandgren og Susanne Grønlund. Naver Collection er både bemærket nationalt og internationalt.
Naturligvis kan alle selv. Men samarbejdet skaber det perfekte møbel, det er både producenterne og designerne enige om. De spiller hinanden gode og de byder hver især ind med deres spidskompetencer, som i sidste ende munder ud i at møblet all round har fået det bedste fra alle verdener.
Faktisk går samarbejdet mellem designeren Ebbe Gehl og producent Aksel Kjersgaard helt tilbage til 1970erne. Nu er Aksel Kjersgaard der ikke længere, men sønnen Jørgen har fortsat det gode samarbejde og den store respekt for hinandens kompetencer og viden.
For alle, både producenterne: Gramrode møbelfabrik, Aksel Kjersgaard og designerne: Ebbe Gehl og tidligere partner herfor; Søren Nissen, er vigtigheden i fællesskab at træffe innovative beslutninger, hvor kreativiteten er i centrum. Visioner, materialer og funktion samlet i et afklaret formsprog, bliver til smukke og velfungerende møbler.
Vores indretningsdesigner Nancy Gerber VAR starstruck, da hun fandt ud af at designer og arkitekt Ebbe Gehl var i huset under vores besøg hos møbelproducent Aksel Kjersgaard (Naver Collection). Smilet gik fra øre til øre og øjnene var våde. På samme måde faldt hun i søvn den aften, smilet slap aldrig rigtigt den dag.
Og forarbejdning af træ er deres kernekompetence. Bare træets tørretid er en videnskab i sig selv, for ikke at tale om at hver stav med omhu, udvælges grundigt af deres dygtige snedkere. Samtidig er de meget bevidste om at værne om naturens ressourcer.
De fortæller med dyb respekt, at træ er verdens mest miljøvenlige råstof og afgiver hverken affald eller forurening. Træ binder helt naturligt co2 indtil det forgår. Til stor gavn for klima og mennesker.
Vi oplever, ved fabriks gennemgang, en respekt for naturen, forståelse for at udnytte hver millimeter af træet og bevidsthed om mindst mulig belastning af miljøet. Det gør os stolte over at sælge, lige præcis deres møbler.
Og mennesket er stadig den afgørende faktor. F.eks. hvis den person, der har sorteret træet, har valgt det forkerte til et bestemt møbel, så er der ikke noget, man kan gøre ved det bagefter, selv om de er nok så dygtige til at forarbejde det. Så forestil dig, at du allerede i starten af processen skal pege på det helt rigtige (store) stykke træ og kunne se, at præcis det træ vil være grundlaget for et nøjagtigt givent møbel. Det er da professionel akkuratesse, viden og “hovedet på blokken”. Men det VED DE.
... højteknologiske maskiner. Og som Jørgen siger “Nogle mener, at det, der er lavet i hånden, er bedre end det, der er lavet på en maskine. Men det, der gælder, er: hvis en maskine kan lave noget mere præcist og bedre, end du kan i hånden – så kører du så langt, du kan, med det. Og derefter overtager hænder.
På så mange fronter har vi oplevet en bæredygtig produktion, tankegang og kvalitet og et bæredygtigt holdbart design.
Dagligt er der fokus på at gentænke processer for at minimere spild af træ.
De genanvender f.eks resttræet fra produktionen til at indgå i nye
møbler eller i nye cirkulære livscyklusser hos deres samarbejdspartnere.
Træ er et bæredygtigt materiale / Møblerne har lang holdbarhed / Dansk produceret.
At kunne overlevere sit møbel til en af sine kære er ikke alene en smuk tanke, det er også realistisk med et Naver Collection møbel. Både fordi det en holdbar kvalitet, men også fordi designet er æstetisk smukt og klassisk, det har ingen begrænset tidslomme. Med andre ord, kan man holde ud at se på møblerne årti efter årti og de kan holde til det.
Møblerne produceres i Danmark, hele vejen igennem: fra håndværk til produktion.